torsdag 3 mars 2011

Mest underskattade bok

Svårt att säga egentligen men rent allmänt tycker jag att fantasy är alldeles för underskattad. Många bestämmer sig för att dom inte tycker om fantasy utan att inse hur otroligt många sorters fantasy det finns och att de ibland handlar om så mycket mer än bara fantasy-ytan (en drake, ett magiskt föremål, ett uppdrag och så vidare).

Med det sagt så väljer jag nog Lene Kaaberböls "Silverhästen", första delen av tre om Kat som bor med sin mamma, många småsyskon och en ogillad styvfar - Kornelius, i ett land där det är kvinnorna som har makten, de äger det mesta bland annat. Första boken är en typisk förstabok där massa trådar läggs ut som sen fortsätter i dom andra två böckerna, "Hermelinen" och "Isfågeln": Kat träffar en ryttare och häst som blir betydelsefulla så småningom, Kat upptäcker saker om Kornelius och blir ivägskickad och en massa andra saker. Mycket spännande på många sätt.

Jag brukar prata om den här boken men tyvärr är det inte så många som är intresserade och blir nog ganska avskräckta av att den heter Silverhästen och tror att det är en hästbok. Det är det inte! Hade det varit det så hade jag nog inte läst och tyckt om den så mycket, är inte så förtjust i hästböcker. (Nu verkar jag ju lika fördömande mot hästböcker som jag klagar på att vissa är mot fantasyböcker. Fy mig!) Men läs den, tycker jag!

/Anna

Inga kommentarer: