tisdag 29 mars 2011

Favoritbok från din barndom

Som jag redan har skrivit - Hjältar och monster på himlavalvet. Älskade dom då och älskar dom nu, de innehåller allt möjligt och för att låta så där trist och vuxen så lär man sig en himla massa, fast man inte ens märker det. När jag läste litteraturvetenskap när jag var typ 20 så satt jag där på föreläsningar och kom på "Jag kan ju det här! Det är ju från hjältar och monster" fast det var mer än 10 år sedan jag läste dom för första gången. Så ibland är kunskapen fördröjd med en så där 10 år, men den finns där. Men det finns många många andra anledningar att tycka om dom här böckerna.

Läs dom själv för att upptäcka det!


Förresten! Böckerna blev julkalender 1981, den hette "Stjärnhuset". Då var jag bara fyra år men jag kommer ihåg att jag brukade titta på den med min bror.


/Anna

Inga kommentarer: