onsdag 30 mars 2011

En bok som du har velat läsa länge men ännu inte har läst

Nu går jag tillbaka till det där "jag kan inte välja så jag skriver flera böcker"-grejen som jag redan har gjort flera gånger under det 30 dagar av böcker-bloggandet.


Janne Tellers "Intet" har legat många gånger på både mitt skrivbord på jobbet och hemma på nattduksbordet men jag har aldrig kommit mig för att börja läsa. Problemet är inte att jag tror att den är dålig, nejdå! Det är bara det att den känns så speciell så att det måste vara helt rätt tillfälle att läsa den. När det här tillfället kommer har jag ingen aning om men jag känner att det kanske kanske börjar närma sig.


Naomi Noviks böcker om Temeraire (den första heter "Hans majestäts drake") har jag också gått och suktat efter. Men den har blivit en sån där typisk bok som jobbet har förstört lite för mig. Jag läser delvis för att jag tycker om att läsa och delvis för att kunna tipsa och ofta försöker jag läsa böcker som folk själva inte hittar till. Den här är en sån bok som det känns som om folk hittar till i alla fall, alldeles själva och då försvinner liksom lite av varför jag ska läsa den. Jag vill fortfarande läsa den men eftersom det inte känns viktigt i jobbet längre så halkar den ganska långt ner på min "att läsa-lista". Tyvärr! Nån dag, då ska den läsas! Och då hoppas jag verkligen att den är bra!


Sen finns det väl en hel bunt med andra böcker som man går och suger på och tänker att "bara jag får tid över och lust så ska jag läsa den" men det är ju så lätt att dom blir så många så att man inte vet vilken man ska välja. Alla dessa beslut som måste tas! (Dagens I-lands-problem.)


/Anna

Inga kommentarer: