torsdag 17 mars 2011

Allt är inte guld som glimmar

Här kommer en gammal hederlig sågning och bryter av i mitt försök till 30 dagar av böcker. Och till den här sågningen har Candace Bushnells "The Carrie diaries" blivit utvald.

"The Carrie diaries" handlar om Carrie Bradshaws sista år i high school (gymnasiet) och allt som händer med kompisar, pojkvän och familjen.

Jag vill bara från början säga att jag ÄLSKAR tv-serien Sex and the city (filmerna inte lika mycket...) så om någon vill kritisera den här sågningen så kan ni i alla fall inte skylla på att jag hyser hat mot SATC. Och det kanske är så att mitt älsk av tv-serien ställer till det i läsningen av den här boken.

För problemet är att det som sägs om Carries tonårstid i serien inte stämmer med det som står i boken. Och ja, allt det här är Candace Bushnells påhitt men jag tycker ändå inte att hon kan bortse att Carrie i tv-serien har en frånvarande pappa och bara en mamma. I boken har hon en död mamma, en högst närvarande pappa och två lillasystrar. Hela mitt jag skriker bara "NEEEEEEJ! Vad är det här!? Man kan ju inte bara göra om det."

Som en i min bokcirkel sa: Det känns som om Candace Bushnell har skrivit en chicklit-bok och sen liksom kommit på efteråt att "vänta här nu, jag kan ju säga att det är Carrie för då blir det mycket mer pengar på banken". Åh, så dåligt!

Och ovanpå det så blir det ju inte bättre av unkna könsroller (som tjej får man inte vara för lättfotad och verka för ivrig enligt Carrie i boken); ingen story utan bara massa episoder som inte leder någonstans; så typiska personer - den svekfulla bästisen, den otrogna pojkvännen, den onda fienden, den homosexuelle killkompisen. Åh, så trååååkigt!

Och för att inte göra saker bättre så är omslaget alldeles för glansigt att ligga och läsa en solig eftermiddag, man blir ju bara bländad av det.

Jag är ingen stor läsare av chicklit (och stör mig också på att det måste heta så) men jag förstod av min bokcirkel att det här är riktigt uselt även om man plockar bort min irritation över att det inte stämmer med tv-serien.

Så nej, håll er borta från det här och se hellre serien en gång till om ni tycker om den eller så låter ni bli. Men lova mig att inte läsa detta. Det finns bättre chicklit (har jag förstått)!

/Anna

Inga kommentarer: