tisdag 3 februari 2009

Historisk deckare med lite kärlek någon?

Mary Hoffmans "Klostrets gåta" är intressant. På flera sätt. Dels för att jag förväntade mig att den skulle vara fantastisk och dels för den blandning av ämnen hon har fått till. Jag förväntade mig att den skulle vara fantastisk mest på grund av omslaget (det är ett mycket snyggt omslag) men också för att det är en historisk deckare och såna tycker jag om!

Italien år 1316 och en ung adelsman som heter Silvano blir anklagad för mordet på en fårhandlare. Det är hans dolk som sitter i mannen och Silvano har uppvaktat mannens fru så det ser inte så bra ut för Silvano. Han flyr och hamnar i ett kloster i väntan på att det ska komma fram att han är oskyldig. Där träffar han på Chiara (eller Orsola som hon får heta i klostret) som har blivit satt i kloster av sin bror för att han inte har råd att gifta bort henne. De träffas och vad som kanske kan vara kärlek uppstår mellan dem. Men det händer hemska saker i de två klostren också, en besökande man blir mördad och Silvano blir misstänkt - igen. Men det är bara det första av flera mord i munkklostret och Chiara och Silvano kan inte låta bli att fundera på vem som ligger bakom morden och varför.

Boken blev inte så fantastisk som jag hoppades på men den var bra, riktigt bra. Jag tycker om blandningen hon har fått till: det är kärlek, det är deckare och det är historiskt. Och det historiska känns väldigt trovärdigt. Mary Hoffman skriver själv att hon har plockat det som hon tycker om och använt lite hur hon vill men det känns ändå som att det är så Italien var under medeltiden - kvinnans ställning, livet i klostret, konsten bland annat. Läs!

/Anna

Inga kommentarer: