måndag 19 januari 2009

Nytt år, nya tag

Och framför allt - nya böcker! Även om det inte har hunnit komma så himla många nya ungdomsböcker i år. Men det betyder ju att det bara är att fortsätta att beta av alla (förhoppningsvis) bra böcker från alla år innan 2009.

Min senaste avbetning är Lily Archers "Förgiftade äpplens klubb". Molly, Alice och Reena är helt olika, kommer från olika städer och har inte särskilt mycket gemensamt. Förutom att de alla har blivit utsatta för oerhört elaka och själviska styvmödrar. På grund av dessa styvmödrar har Molly, Alice och Reena tvingats iväg till samma internatskola. Där lär de känna varandra och bildar Förgiftade äpplens klubb och de är ute efter hämnd!
Jag var inte helt säker på att jag skulle tycka om den här boken innan jag började läsa den men en bit in började jag ändra mig. Och gillandet ökade allt eftersom jag läste. Det jag tycker om mest är att trots att den handlar om problem med familjen, att bli borttvingad och inte veta hur man ska hantera allt nytt känns den inte sorgsen utan är riktigt rolig. Trots det skämtas inte problemen bort. Författaren har lyckats hitta den perfekta balansen mellan humor och allvar. Trevligt avbrott från alla sorgsna böcker jag har läst på sistone (se bland annat här och här). Läs och mys!

/Anna

Inga kommentarer: