torsdag 24 februari 2011

Favoritbok som du läste förra året

Ok, då kör vi! Första inlägget i 30-dagarsserien. Får se hur det går.

Eftersom det här är en ungdomsboksblogg svarar jag helt och hållet utifrån mitt barn- och ungdomsboksläsande, inte mitt "privata". Då var den brasklappen inklämd också!


Oj, oj, här har vi många alternativ. Svårt att välja en bästa bok under förra året, jag läste många bra under 2010. Till exempel Jandy Nelson, Hanna Jedvik, Sonya Sones. Tyvärr kan jag inte välja så det blir istället dom fyra bästa böckerna under 2010.


Den allra första bok jag läste ut 2010 var Mårten Sandéns "Det viskande barnet". Alla som har läst den här bloggen tidigare vet att jag älskar hans serie om Jannike Faltin och det här är nog min absoluta favorit i serien. Läskiga clowner, försvunna barn och en riktigt tuff huvudperson. Och så en härlig cliffhanger-effekt på slutet. Älskar!



Andra boken på listan är Marcus Sedgwicks "My swordhand is singing" (kommer ut på svenska i mars, heter "De som går igen", inte lika fin titel som den engelska tyvärr). Jag fastnade för omslaget, så otroligt vackert! Och titeln! Peter och hans pappa är resande skogshuggare och hamnar i en liten by som blir "invaderad" av vampyrer. Glöm Twilight, det här är som vampyrer ska vara! Riktigt spännande med läskiga vampyrer och ett förflutet som kryper närmare. Spännande så jag visste knappt vart jag skulle ta vägen.


Tredje boken är tvåan i Suzanne Collins Hungerspelstrilogi - "Fatta eld". Jag hade förväntat mig en trist uppföljare och fick något så otroligt spännande. Och den blev inte mindre bra efter att ha pratat väldigt mycket om den i en bokcirkel. Den blev liksom ännu bättre i efterhand.


Fjärde boken är Maria Parrs "Tonja och det hemliga brevet". Så trist omslag, tråkig titel men så otroligt rolig. Jag slukades upp av den och var tvungen att läsa om vissa kapitel för att dom var så underbart härliga. Jag lyfte nästan av lycka under den här läsningen och hade någon sett mig hade dom bara sett ett enda stort leende.


Jaha, det bådar ju inte gott att jag börjar med att fuska. Ses imorrn!


/Anna

Inga kommentarer: