torsdag 17 november 2011

Mörkt, blött och spännande

Ty lever på havsbottnen och har gjort det i hela sitt liv. Han har inga planer på att lämna havet för uppe på det land som finns kvar är det varmt, torrt och väldigt trångt. Det är en ganska dyster framtid där stora delar av den värld vi lever i har rasat ner i havet och det är väldigt många människor som ska samsas på den plätt som är kvar. Därför flyttade några människor ner på havsbottnen för att skapa nya liv i nya sorters hus och bli havsbönder. Där nere föds Ty men när boken börjar har hunnit bli 17 år och det enda han drömmer om är att kunna muta in sin egen del av havsbottnen när han blir 18 år. Men så dyker Gemma upp, en tjej som letar efter sin bror. Hon är tuff och klarar sig själv men har inte riiiktigt koll på hur det funkar i havet och bland dom som bor och jobbar där. Så Ty måste försöka hjälpa henne utan att dom båda blir dödade på köpet. För det finns mindre trevlig personer och pirater i havet också.


Kat Falls "Mörkt liv" började lite segt ( i alla fall för mig) men när jag väl hade kommit in i den fastnade jag. Spännande och blött! Jag älskar vatten och den här boken passade perfekt för mig. Och även om jag inte är så överförtjust i pirater så funkar det väldigt bra för allt eftersom man läser vecklar historien upp sig, tar nya vändningar och det blir några överraskningar.



Jag trodde inte att jag gillade äventyr men det gör jag visst, för den här älskar jag och "Aeronauten" tyckte jag också om väldigt mycket. Man skulle nästan kunna säga att "Mörkt liv" är någon slags blandning mellan "Aeronauten" och "Ingo", typ.



Och ännu ett snyggt omslag!



/Anna

Inga kommentarer: