torsdag 10 november 2011

Bokcirkelns hemliga böcker

I måndags hade vi bokcirkel igen. Tills den här gången skulle alla ha läst sin hemliga bok, som var utvald av någon annan i cirkeln. Det var rätt olika böcker som kom fram under inslagningarna.



Totte hade fått en av Lauras favoritböcker "Arra" men tycket att den mest var ett nja. Han tyckte att den var alldeles för misärig.



En annan favoritbok som också fick sig en törn var Simons favorit "Skämmerskans dotter" som Linnea inte riktigt tyckte om. I den diskussion som följde koms det visst fram till att Linnea har övernaturliga förmågor när det gäller att känna igen böcker och associera till andra böcker. Det återstår att bevisa detta.


Paula hade fått "Gone - de övergivna" av Emma och hon tyckte att den var sorglig och bra och uppmanade oss att läsa den.



Simon hade fått "Ginnys rike" av Linnea som han tyckte var bra men lite seg i början.


Laura hade tyvärr fått en bok som hon redan hade läst av Paula, "Vampyrens märke". Det finns ju alltid en sån risk, men bra ändå att det bara var en bok av åtta som redan var läst. De pratade istället om serien i sig och att en annan vampyr-serie, "Vampire academy", nog är bättre.


Evelina hade fått "En lat djävuls guide till MVG" av Totte som hon tyckte var rolig men är tveksam om alla tips verkligen funkar.


Emma hade fått en av mina favoritböcker, "Tonje och det hemliga brevet" av mig som hon tyckte precis lika mycket om som jag. Hon håller också med mig om omslaget och titeln.


Jag hade fått "Om jag stannar" av Evelina som jag tyckte var väldigt bra. Jag har tyckt att den verkar lite flummig men den var ju mycket bättre än jag hade kunnat tänka mig.


Jätteintressant varje gång vi gör det här, tycker jag. Kul att läsa en bok utan att veta nåt - omslag, titel, författare eller vad som står på baksidan. Och dom flesta av oss tyckte om de böcker vi hade fått. Det här gör vi nog igen, i alla fall om jag får välja!


Från att ha pratat om hemliga böcker började vi prata om hat-böcker. Kanske inte så mycket speciella böcker utan mer genrer vi inte tål. För till nästa gång ska vi alla läsa en sån bok. Vi var alla ärliga (hoppas jag!) och berättade vilka genrer vi inte tål och så fick de andra välja en bok för just den personen. Vilka böcker det blev och vad vi tycker om dom får ni läsa om i nästa bokcirkel-inlägg.


/Anna

Inga kommentarer: