måndag 8 november 2010

Nu är det slut!

Jag var sjuk i helgen. Inte så kul egentligen men rätt så bra för läsning. Har lyckats läsa tre (TRE!!!) böcker på lika många dagar. Kan inte komma ihåg när det hände senast. Den första som blev utläst var Mårten Sandéns "De dödas imperium", del tre i serien om Jannike Faltin, synsk och stentuff kämpe mot oknyttet runt omkring oss. De två första heter "Den femte systern" och "Det viskande barnet".

I "De dödas imperium" fortsätter en del av handlingen från "Det viskande barnet". Saker som Jannike har anat sig till tidigare ska äntligen hända, synd bara att det kanske inte blir riiiktigt som hon har tänkt sig (och drömt lite om). Dessutom finns det en lord Horlock som kan väcka döda och verkar ha vansinnesplaner på att sätta ihop någon slags armé. Nu är det upp till Jannike att göra något åt det!

Det känns alltid lite tomt när man är klar med en serie böcker, speciellt när man har älskat dom så mycket som jag har älskat den här serien. Mårten Sandén har lyckats få ihop en helt underbar blandning av skräck, fantasy och faktiskt en skvätt socialrealism (Jannike har haft en rätt så tuff uppväxt) och jag har sett fram emot varje ny del sen jag läste den första. Men nu är det slut! Inga fler stordåd av Jannike, inga fler sömnlösa nätter för att jag måste måste måste läsa samtidigt som jag tycker att det är lite läskigt. (Speciellt andra boken var rätt läskig.) Lite tomt är det allt. Snälla Mårten - skriv fler böcker om Jannike! Supersötasnälla!?

P.S. Men varför har den blivit så dåligt korrläst? Massor av småmissar: ord som fattas, en bokstav för mycket eller för lite här och var. Stör mig på sånt för det stör min läsning.

Nästa blogginlägg blir om utläst bok nummer två helgen vecka 44.

/Anna

Inga kommentarer: