måndag 15 november 2010

En endaste liten gång betyder mycket

Bram, Al och Gabe är kompisar och är kända för att dom fixar hemliga fester. Det är inte vilka fester som helst utan dom ordnar det i andras hus när dom som bor där är borta just då. De tar sig in, fotar av hur det ser ut, ställer undan allt, har festen och sen ställer dom tillbaka allt där det ska vara. De som bor där ska inte märka något när de kommer tillbaka. Det är ganska speciellt att få komma på dessa fester och Gabe är den som bjuder in tjejerna. På en av festerna träffar han Helen som inte är så snygg men har något alldeles särskilt. Hon ser Gabe som den han är och de är med varandra hela kvällen och hela natten. När hon försöker få tag på honom efter festen vägrar han svara i telefon, inte för att han inte tycker om henne utan för att han lät henne se alldeles för mycket av den han är och det gör honom rädd. Han är inte van vid den närheten och väljer bort den. Men det han inte vet är att Helen inte vill få tag på honom bara för att hon tycker om honom, hon har också något som han måste få veta.

Margaret Wilds "En gång" är en underbar bok, kortfattat skriven (precis som hennes "Jinx") och sånt älskar jag. Jag älskar också hennes sätt att skriva, att hon får mig att känna det som om jag är där, på plats, att jag lutar mig lite in mot Helen och får veta vad hon tänker och känner.

Det här var den tredje boken jag läste under sjukhelgen förra helgen och med tanke på hur dåligt korrlästa dom första två var så måste jag säga: tack X-publishing för att ni korrekturläser era böcker! Och självklart, tack också för att ni ger ut så bra böcker som den här!

/Anna

Inga kommentarer: