onsdag 3 december 2008

Tystnadens hus

Magnus Nordin är en av mina absoluta favoritförfattare och precis alldeles nyss läste jag ut hans senaste bok - "Tystnadens hus".

Stella och Gabriel har rymt från en sektliknande församling där Stella har bott så länge hon kan minnas. De får hjälp av en kompis till Gabriel och de flyttar in i ett gammalt nedslitet hus som ingen bor i längre. Gabriel har fått ett svartjobb och har sagt åt Stella att ligga lågt så att ingen från sekten ska kunna hitta dom. Men när Stella träffar på en liten tjej som säger att hon också bor i huset kan Stella inte låta bli att börja vara med henne och fundera på vem den lilla tjejen egentligen är och varför hennes föräldrar aldrig syns till i huset. Och vad är det för krafsande ljud Stella hör om nätterna?

Som vanligt har Magnus Nordin lyckats skriva en mycket bra rysare och det som gjorde den lite extra bra var slutet. Jag hade mina egna funderingar på hur det hängde ihop men slutet var ändå en överraskning (även om jag hade lite rätt). Läs själv så får ni se vad jag menar!

Inga kommentarer: