fredag 14 september 2012

Tillbaka på Grönkulla

Ofta är det rätt bra att vara med i en bokcirkel. Oftast så är det bra för att den får en att läsa sånt som man inte skulle läsa annars. Den här gången är det "Anne på Grönkulla" av L.M. Montgomery som jag nog aldrig fått för mig att läsa utan påtryckningar. För jag har ju sett tv-serien så många gånger, älskade den när jag var pre-teen och flera år framöver (ok då, jag tycker fortfarande om den). Men läsa boken? Nej, varför skulle jag göra det när jag redan vet vad som händer?!

Tankar efter att ha läst den: men guuuuud så pladdrig Anne är! Kan hon aldrig sluta med pladdrandet, sida upp och sida ner. Visst, det ska vara en del av hennes "charm" men hur charmig är hon egentligen? Med det pladdrandet och överdramatiskheten? Inte så mycket i min ögon. Och att hon totalt klipper av stackars Gilbert för en endaste liten sak han gör. En sak som han dessutom ber om ursäkt för, flera gånger. Plus att han räddar hennes liv och i övrigt försöker visa att han faktiskt tycker om henne. Men nej nej, har Anne bestämt sig för att någon är vidrig så håller hon fast vid det, minst fem år av surmulenhet och ignorerande, det är vad man får stå ut med om man är Gilbert Blythe.

Annars så är det inga större överraskningar för oss som har sett tv-serien, alla små episoder och de stora sakerna, de finns med som de ska. För även om det finns en röd tråd (Annes utveckling och hur åren går och vad som följer med det) så känns det ofta som att det är ganska många små lustiga historier som radas upp i boken. Många som går ut på att Anne inte riktigt tänker innan hon gör saker och så går det galet.

Jag ångrar inte att jag läste den och jag tyckte faktiskt om den men tyvärr så är det jag kommer ihåg mest med den är det som störde mig. Slutsatsen är alltså - det är inte helt klart vad jag faktiskt tycker om den här boken. Lite si, lite så.

/Anna

Inga kommentarer: