tisdag 3 maj 2011

Bokcirkel och fir

Igår hade vi bokcirkel igen! Den här gången var det extra trevlig för Laura fyller år snart så vi firade henne och det fanns saft och jättegoda chokladbollar. Så grattis Laura! Sen kom vi visst på att vi har missat att fira Totte och båda Linneorna. Så grattis till er också!




Jag påminde mig själv om att jag måste få till vår fina "Böcker som måste läsas"-lista i färg och sätta upp den.

Till igår hade dom flesta av oss läst "Intet" av Janne Teller. Jag har ju skrivit om att den är en av dom där böckerna som jag har tänkt läsa länge men att det aldrig har blivit av. Så, hur löser man problemet? Jo, man prackar på sina fina bokcirkelungdomar den och säger att den är bra att diskutera (vilket jag faktiskt har hört att den är). Problemet löst!


Och den var väldigt bra att diskutera. Jag tror aldrig vi har diskuterar så engagerat och ilsket någon gång. Vi pratade om meningen med livet; om man ska vara positiv eller negativ; och hur ska man egentligen hantera det där med livet? Mycket intressant och oj, vad folk tyckte olika. Den som var mest bestämd hade inte ens läst boken utan bara fått den väldigt ingående beskriven för sig. (Ja, jag tittar på dig nu Laura!) Uppenbarligen behöver man inte ha läst boken för att ändå få till en bra diskussion. Det bästa var att Laura kom in idag och ska skriva en recension på boken, som hon fortfarande inte har läst och inte tänker läsa. Jag tyckte att hon kanske skulle kunna läsa lite i alla fall, bara lite lite...


Och du, kan du inte lösa en sak vi är oeniga om? Fjärilen längst ned vid burken på omslaget - är den inne eller utanför burken? Vi kunde inte enas om det så hjälp oss.

Vi pratade om nästan sönderhajpade "Cirkeln" av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren. Evelina har läst den (hon har kontakter) och tyckte om den. Vi bestämde att dom som kan och hinner läsa den till nästa gång.

Nästa gång blir tyvärr sista gången innan sommaren. Sista gången med fem stycken som slutar nian nu. Tråkigt tycker jag. Men vi hade tänkt att vi skulle dra till stan och picknicka lite och ha en riktigt avslutning där vi bara är tillsammans, en gång efter nästa gång. Så egentligen blir det ju faktiskt näst sista gången nästa gång. Om man ska vara petig.


/Anna

Inga kommentarer: