torsdag 19 maj 2011

Blodet droppar

Det märks att det snart är sommarlov, allt ska hinnas med de här sista veckorna och de går ju så himla snabbt. Så snabbt att man en dag kommer på att man (jag!) inte har hunnit blogga om en riktigt bra bok. En bok som jag har rekommenderat flera gånger sen jag läste den och som fortfarande dyker upp i mitt huvud lite då och då.



Vilken bok är det då? Jo, Jenny Jägerfelds underbara "Här ligger jag och blöder". Det första som händer är att Maja sågar av sig en bit av sin vänstra tumme med en elektrisk såg. Det blöder och blöder och Maja svimmar (vem skulle inte göra det?!). Hon blir omplåstrad men det gör rejält ont när hon till helgen åker till sin mamma i Norrköping. Det konstiga är att mamma inte dyker upp. Mamma som alltid brukar vänta på perrongen när tåger kommer. Men mamma dyker inte upp på hela helgen och hon har glömt mobilen hemma så det är ingen mening att ringa den. Maja vet inte riktigt vad hon ska tro. Och mitt i det här fortsätter hennes otur. Hon får en sticka i foten och eftersom halva vänsterhanden är inslagen och gör väldigt ont går det inte så bra att få ut stickan. Hon går över till en granne för hjälp. Där är det fest och mitt i festen springer hon på en kille som hjälper henne och som dessutom verkar vara ganska mycket hennes stil. Men mamma är ju fortfarande borta, tummen är fortfarande avsågad och hemma har Maja en pappa som tror att han är casanova så det finns liksom kanske inte så mycket tid att tänka på den där killen. Eller kanske ändå...



Åh, så bra! Jag får samma känslosvall som jag fick av Jandy Nelsons bok men den här boken är roligare och tar sig själv på lagom mycket allvar. Jandys bok var liksom mer... amerikansk. Jennys är mer tillbakalutad, lugn och lyckas baka in massor med känslor utan att det blir översvallande eller för mycket. Och man (jag) skrattar fakiskt flera gånger trots att den är ganska allvarlig. (Missförstå mig inte, jag tycker fortfarande att Jandys bok är bra.)



Perfekt sommarläsning i en dag eller två (längre tid tar det inte, ni kommer vilja läsa ut den direkt!).



/Anna

Inga kommentarer: