måndag 13 september 2010

Inhopp mitt i en serie

Det har blivit dåligt med ungdomsboksläsande på sistone men nu har jag äntligen kommit igång.

Den första boken jag har blivit klar med i höst är "Bree Tanners andra liv" av Stephenie Meyer. Och ja, det är en Twilight-bok! Den handlar om en vampyr som fanns med i "Ljudet av ditt hjärta" men bara väldigt lite och här väljer Meyer att skriva mer om henne. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har läst en enda av Twilight-böckerna så för mig var det extra intressant att läsa den här boken eftersom den hoppar rakt in i serien och jag har verkligen ingen koll på vad som händer i "Ljudet av ditt hjärta".
Boken handlar om Bree Tanner som är en ganska nyfödd vampyr och har blivit en del av en klan med i princip bara nyfödda som leds av Riley. I början tror Bree på honom men när hon lär känna Diego som står Riley nära börjar hon ifrågasätta vad deras syfte egentligen är och vad vill Riley att klanen ska göra - egentligen? Hon och Diego börjar göra upp en egen plan för att ta reda på vad som händer.
Det är en väldigt kort bok och det märks att det är en bok som står vid sidan om andra böcker och är en del av deras universum. Jag är så fast i den gamla vampyrmyten om att de inte kan vistas i solljus att jag inte ens reflekterar över att Bree tror på den. Det är först när Diego talar om för Bree att de faktiskt kan vara ute i solljus som jag tänker "javisst ja, det var ju så det var!". Så det känns lite som om man missar saker när man inte har läst de andra böckerna och har koll på vad som gäller. Men jag tyckte fortfarande att den var rätt bra för jag blir intresserad av Bree och hur det ska gå för henne, även om jag vet att det slutar mindre bra. Och jag avslöjade inte för mycket precis, den engelska titeln säger allt (The short second life of Bree Tanner).
Det ska bli intressant att se vad de som har läst Twilight-böckerna tycker om boken när vi har vår Twilightkväll på biblioteket 3 november. Mer information om den kvällen kommer!
/Anna

Inga kommentarer: