torsdag 19 november 2009

Slumpens bok

Åsa Linds "Slumpens bok" är en väldigt bra men speciell och annorlunda bok.

Hanna Demeter är på väg till tredje dagen i nya skolan och ska köpa en frukt men det finns inte växel till henne. Istället tycker hon i kassan att Hanna kan ta en av böckerna som finns i en låda. Hanna är redan sen och stressad och orkar inte tjafsa utan rycker bara åt sig en bok. När hon kommer till skolan har hon glömt att de skulle berätta om en bok för klassen. Den enda bok hon har med sig är den hon tog i affären. Den bok som hon inte vet något om. Inte ens vad den heter. Hon låtsas att hon har läst den och slår upp en sida för att berätta om boken för klassen och när hon läser den mening som finns där - "Det hördes en knackning på dörren" så är det precis det som händer. Det knackar på dörren! Först tror hon kanske att det är en slump men efter att ha testat lite förstår hon att det hon läser i boken händer strax efteråt. Hon måste försöka ta reda på vad det är för bok och om hon själv är viktig för den på något sätt. Medan hon gör det träffar hon flera nya intressanta människor som hon lär känna och det börjar komma fram allt mer och mer om Hannas liv.

Det här är en bra bok, fast den är annorlunda. Kanske är den bra just för att den är annorlunda! Men... en sak blev jag riktigt irriterad på under tiden jag läste den. Den var så väldigt dåligt korrekturläst, massor av stavfel och annat som störde mig. För även om det var en väldigt bra bok så blir jag mest förbannad när det dyker upp fel som stör mig i läsningen var femte sida. Jag tycker absolut att ni ska läsa den, men nu vet ni att det finns risk för ilska!

/Anna

Inga kommentarer: