måndag 21 september 2009

Höstpremiär

Idag hade vi vår första bokcirkel för hösten vilket var trevligt. Jag har i alla fall längtat efter att vi skulle komma igång.

Det som var väldigt trevligt idag var att vi har fått en ny medlem. Välkommen Jennifer! Hoppas att vi inte skrämde bort dig med vårt tjatter.

Idag hade vi inget tema vilket gjorde att vi pratade om allt och litet till. Linnea började med att tipsa om två av sina favoriter: Locke Lamoras lögner av Scott Lynch och Skulduggery pleasant av Derek Landy. Jag talade om att jag äääääntligen har läst Hungerspelen av Suzanne Collins och tyckte om den väldigt mycket. Johan sa att om jag inte tyckte om den skulle han göra något hemskt med mig med en smörkniv. Tur att jag tyckte om den! Jag har också läst Oönskad av Gemma Malley (som även Linnea har läst och tyckte om) och tyckte om den också. Både de böckerna handlar om en ganska dyster framtid vilket gjorde att vi började prata om framtiden och hur det kanske kommer att bli.

Embla varnade för Ingen återvändo av Douglas Foley som hon verkligen ogillade. Sen är det svårt att veta om hon hade tyckt lika illa om den om hon inte hade blivit tvingad att läsa den i skolan vilket vi pratade lite om. Däremot så tipsade hon om Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Vi pratade även om långa inledningar i böcker och långa fantasy-serier. Ingen favorit något av det.

I sommar har Jennifer läst serien Sagan om Belgarion av David Eddings och är snart klar med den. Sara har läst bland annat Ödsliga öknar av Anita Ganeri, en faktabok.


Vi hann verkligen med mycket idag och pratade om:

- Översättningar (Embla hade lånat Översättarens anmärkningar av Erik Andersson av mig. Läs den om du är nyfiken på hur en översättare jobbar.)
- Bästa läsställningen.
- Pocketböcker. Vem var det egentligen som sa "Pocket är inte riktiga böcker"?
- Uppföljaren till Hungerspelen av Suzanne Collins som heter Fatta eld som jag har beställt idag.


Nästa gång ska vi prata deppiga böcker.

/Anna

Inga kommentarer: