måndag 10 november 2008

Historielektion med spänning

Det har börjat en ny kille, Victor, i Marie och Mirjas klass. Victor och hans familj har köpt ett gammalt hus som de håller på att renovera. Det är bara ett problem... det spökar. Så mycket att de som skulle fixa huset inte vill jobba där längre. Victors föräldrar vill inte riktigt inse det här eftersom de inte tror på spöken, de tycker att det är skrock och vidskepelse. Victor frågar Maria och Mirja om hjälp för han inser (även om inte hans föräldrar gör det) att de måste försöka få bort spöket på något sätt. Det första de måste göra är att ta reda på vem spöket var och vad som har hänt i huset...

"Änglamakerskans hus" är en fortsättning på Lena Arros bok "Blommor på Höökens grav". Båda är väldigt bra men jag tyckte nog liiiite bättre om den första boken. Det som är riktigt bra med de här böckerna (förutom att de är väldigt spännande) är att man får lära sig saker ut Sveriges historia, saker man inte visste och som kanske inte verkar vara så stora (det är inga kungamord eller så) men som visar hur folk förr hade det. Mycket intressant tycker jag men jag har alltid varit svag för böcker som lär mig något samtidigt som jag blir lite skrämd.

/Anna

Inga kommentarer: