onsdag 19 november 2008

Sågning


Sean Stewarts bok "Cathys bok" handlar om just Cathy vars pojkvän (eller vad han nu är) Victor har försvunnit och dessutom verkar han ha haft en hel del skumma saker för sig. Cathy börjar undersöka vem han verkligen är och vad han pysslar med genom att göra mer eller mindre olagliga saker. Det som är lite annorlunda med den här boken är att det finns massor av ledtrådar med så att man kan vara delaktig i Cathys sökande och själv fundera över vad som har hänt och händer genom att kolla på foton, gå in på Internet bland annat.

Men... trots detta är den här boken ett enda stort sömnpiller, förutom kanske de sista tiotal sidorna när man får reda hur det hänger ihop och den lite otroliga förklaringen. Jag har läst den här boken under lååååång tid och det är bara min envishet att jag ska läsa ut den som har gjort att jag läst klart den. Boken är långsam, känns rörig och virrig och jag fattar inte hur det hänger ihop och knappt i slutet får man reda på allt (några saker blir lite hängande i luften). Dessutom är det massor av bilder och text klottrat i marginalerna över sidorna i boken (för Cathy är konstnärlig av sig), antagligen för att det ska kännas mer som en personlig bok. Jag har inget emot det och tycker oftast om det (t.ex. i "Min Ella" av Kajsa Isakson) men på vissa ställen i den här boken blir det så mycket att det är svårt att se vad det står. Och (det sista klagomålet, jag lovar) så är det många stavfel och det stör läsningen alldeles för mycket. Ja, ni märker ju att jag sågar den ordentligt men jag tyckte verkligen inte om den! Vad tycker du om den?

/Anna

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag älskade den helt hysteriskt! Och nu har tvåan kommit. Synd att den är utlånad bara :-/