måndag 3 oktober 2011

Bokcirkel gånger två

Vi har precis haft terminens andra bokcirkel och jag har fortfarande inte bloggat om den första gången. Så här kommer ett två-i-ett-inlägg.


Förra gången hade vi en typisk första gång där nya medlemmar presenterades. Välkomna Emma, Simon och Paula! Vi pratade om vad vi hade läst under sommaren där flera hade läst om Harry Potter-böckerna, någon hade läst "Hungerspelen". Andra böcker som kom upp var "Tankeläsaren" av Cashore (jättebra!), "Reckless" av Funke och "Fienden - de levande döda" av Higson. Det var många titlar som flög och många diskussioner. En bra första gång.



Idag blev det uppenbart att om man vill få alla att prata i den här cirkeln så är det Harry Potter man ska prata om. Det är nästan så att man borde döpa om cirkeln till en Harry Potter-cirkel. Jag försöker kämpa emot och prata om annat men då stannar det av. Vi måste ju prata om några andra böcker än Harry Potter! Eller? Vi pratade om en bok som har betytt något och alla (utom jag) sa Harry Potter. Så just där och då föreslog jag att julavslutningen i år skulle bli en Potter-kväll där vi verkligen badar i Rowlings värld och även ser en film eller två. Alla verkade tycka att det var en bra idé. Även gamla bokcirklare är välkomna.



Jo, just det! Vi bytte hemliga böcker med varandra som vi ska ha läst till nästa gång.



Och en sista sak - det är Harry Potter-kväll på biblioteket i Handen onsdag 2 november (under höstlovet). Biljetterna släpps senare i oktober.



Nu ska jag varken säga eller skriva Harry Potter på några dagar. Det blev alldeles tillräcklig idag.



/Anna

Inga kommentarer: