onsdag 5 januari 2011

Jaha, det var det det!

Under julen läste jag ut sista delen i Suzanne Collins Hungerspelstrilogi, "Mockingjay" eller "Revolt" på svenska. Jag tänker inte skriva så mycket om vad som händer för jag vill inte avslöja för mycket men jag kan säga att man får reda det man vill få reda på.

Jag tycker inte att den är den bästa delen i trilogin - "Hungerspelen" var så bra för att den var annorlunda, något nytt för mig; "Fatta eld" var så bra för att jag hade förväntat mig en trött andra del, en upprepning, men fick något helt annat och den är nog min favoritdel i trilogin. Men som sista del är "Mockingjay" bra men tyvärr lite trött. Man får vänta ganska länge på att det blir riktigt spännande men då blir det ordentlig action. Och det var inte utan att jag nästan satt och hoppade lite när jag läste för att jag var så orolig för allt som kunde hända och att jag ville veta vad som skulle hända men samtidigt inte riktigt ville läsa ut den, för då var Hungerspelen slut - på gott och ont.

Jag tänker inte ens tänka på någon bästa- eller sämsta-lista för 2010 men en sak som jag har tänkt på är att det har varit ett år av flera avslutade serier för mig. Dom där serierna som jag har älskat och väntat på nästa del men sen blivit så ledsen för att det är slut. Det är svårt när man längtar efter något men samtidigt inte riktigt vill att den stunden ska komma, för då är det över, slut, inga fler bra böcker att vänta på. Och just då känner jag ofta att det aldrig mer kommer att komma en lika bra serie, som jag kan försvinna in i och få längta efter.

/Anna

1 kommentar:

Anonym sa...

BOKEN ÄR VERKLIGEN GRYYMT BRAA !! JAG ÄLSKADE DEN SÅ MYCKET, ATT JAG BLEV SUR FÖR ATT SERIEN TOG SLUT!

DENNA BOK BORDE VERKLIGEN LÄSAS.

//Belkis