fredag 6 mars 2009

Boktips från bokcirkeln

I onsdags hade vi vår första riktiga bokcirkelträff, med böcker och allt. Förra gången pratade vi mest om vad vi ville göra framöver och tider och sånt praktiskt. Men den här gången pratade vi äntligen böcker! Vi hade med några böcker att tipsa varandra om.

Sara tipsade om faktaserien "Förfärliga fakta" (i den finns titlar som till exempel "De ruskiga romarna" och "Blod, ben och baciller"), Arthur Conan Doyles "Sherlock Holmes bästa äventyr". Hon tipsade också om mangaserierna "Shirley" av Kaoru Mori och "Keroro" av Mine Yoshizaki som handlar om en utomjordisk groda (kul tycker jag).

Johan tipsade om två böcker av Tom Clancy - "Täcknamn Rainbow" och "Dubbelspel" som båda handlar om hemliga organisationer. Han tipsade också om Scott Westerfelds vampyrbok "Parasit", Celia Rees rysare "De försvunna" (som är en av de läskigaste böcker jag har läst) och till sist klassikern "1984" av George Orwell.

Linnea tipsade om Clive Barkers "Abarat" som verkar vara en underbar fantasyhistoria.

Embla tipsade om Madeleine Krells "De kallade mig Ise" om en tjej som spelar fotboll och drabbas av anorexi. Hon tipsade också om Suzanne Collins "Hungerspelen" som handlar om en framtid som verkar vara ganska hemsk. Vi började diskutera den och det var jätteintressant, fast det bara var Embla som hade läst boken.
Jag tipsade om Lily Archers "Förgiftade äpplens klubb", Ingrid Olssons "Ett litet hål i mörkret" och Tom Beckers "Darkside" (som jag alla har tipsat om här på bloggen). Jag tipsade också om Gunila Ambjörnssons "Tigerhjärta" , en deckare i teatermiljö.

Till nästa bokcirkel ska vi försöka komma fram till vad vi ska läsa gemensamt och prata bokomslag - bra, dåliga, såna som inte passar ihop med bokens innehåll. Det ser jag verkligen fram emot!

/Anna

Inga kommentarer: