tisdag 19 februari 2013

Bokcirkel

Medan jag inte har skrivit här på bloggen har jag varit urtypen av en stressad person och så kul är det inte så att jag tänker gnata om det här också. Men en annan sak som faktiskt också har hänt medan jag inte har skrivit är att vi har bokcirklat några gånger.

Vi har läst och pratat om Jessica Schiefauers "Pojkarna" som var skum men bra och en del att diskutera om. Fast den gången var jag en dålig cirkelledare som var alldeles för oförberedd. Satt där med hundhuvudet och skämdes.

Vi har också julfikat och försökt prata om Harry Potter. Låt mig förklara:

Det här är alltså en bokcirkel där Harry Potter har varit en röd tråd så länge cirkeln har funnits, trots att en del personer har slutat och nya har börjat. De har ALLTID pratat om Harry Potter, det har liksom kommit upp oavsett vad vi har pratat om. Det här är cirkeln där jag fick dom att lova och svära att INTE prata om Harry Potter en hel cirkel så att vi kunde koncentrera oss på att prata om Hungerspelen (med handen uppe och upprepa "jag lovar och svär..." och hela kittet).

Så då tänker man ju att när vi väljer att bara prata om Harry Potter en hel cirkelträff så ska det inte vara något problem. Men där satt vi - och det fanns liksom inte så mycket att säga. Hakan landade lite fint i golvet för mig. För varför pratade de inte öronen av varandra nu när de hade möjligheten? Nån som har några idéer? För de kunde inte riktigt förstå det själva heller.

Senast nu, när vi hade hämtat oss från Harry Potter-incidenten, så hade vi läst och diskuterade Janne Tellers "Intet". Den är mycket speciell och handlar om vad som egentligen är meningen med livet och hur man ska kunna överbevisa någon som inte ser någon mening och hur provocerande denna person är. Det blev en riktigt bra diskussion där vi nog alla var överens om att det är en bra, men mycket annorlunda och konstig bok. Emma gick till och med så långt att påstå att boken var psykopatisk. Vi andra ville nog inte gå riktigt så långt och nöjde oss med konstig.

/Anna

Inga kommentarer: