fredag 10 december 2010

Halvgammal ny goding

Det var ett ganska bra tag sen jag läste Petter Lidbecks och Max Elmberg Sjöholms "De tusende" men jag har av någon anledning inte bloggat om den. Vad som gör att jag faktiskt väljer att göra det nu är att jag märker att jag har pratat väldigt mycket om den på sistone.

Det är någon slags framtid, en smitta härjar och människor dör i massor. De som smittas skickas ut på en ö där de ska dö isolerade för att inte riskera att smitta ännu fler. Det är några få av dom smittade som överlever. De blir svårt ärrade och kan aldrig återvända till fastlandet och har istället fått som uppgift att ta hand om de smittade som skickas till ön, endera att hjälpa dom få som överlever, eller bränna de dödas kroppar. Gruppens ledare är en gammal kapten som ser deras uppgift som väldigt viktig. Men så finns Gecko, en yngre man som är hatisk och försöker få alla att förstå att dom borde revoltera mot dom på fastlandet - varför ska dom på ön vara slavar? En dag dör kaptenen och allt ser ut som att det är en naturlig död men en ung kille (som vi aldrig får veta namnet på) och hans bästa vän Mercer misstänker att Gecko ligger bakom. Gecko fortsätter att elda på allas hat och snart är den unga killen, Mercer och kaptenens dotter hotade av Gecko och alla som håller med honom.

"De tusende" är en grafisk roman (många illustrationer som är viktiga i handlingen) är jättespännande och riktigt snygg. En riktigt bra kombination av text och bild som passar perfekt ihop. Grattis Petter och Max till ett riktigt bra jobb!




/Anna

Inga kommentarer: