måndag 8 juni 2009

Sista bokcirkeln för terminen

I fredags eftermiddag åkte vi i bokcirkeln in till stan för att avsluta bokcirkeln för terminen och läsåret. Först landade vi på det som sägs vara Skandinaviens största bokhandel - Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. Den är rätt stor och där nördade vi runt ganska länge och vi fick nog alla tips på böcker som ska lånas, köpas eller önskas. Läsas ska de i alla fall! Där kunde vi inte låta bli att fortsätta vara förvånade över hur fula andra länders Harry Potter- omslag är (kolla in det franska här intill som exempel).

Efter att jag hade handlat några böcker där gick vi till Kulturhuset vid Sergels torg och stannade ett tag på Läsesalongen och Serieteket (som nu är i samma lokal sen Serieteket flyttade upp en våning). Serieteket är ett bibliotek med massor av bra serier. Läsesalongen är biblioteket för er som vill läsa om bland annat musik, film och konst. Jag lånade en hel del, som jag brukar, så jag fick en del att släpa på. Efter det gick vi mot Gamla stan och på vägen lyckades jag hitta en flaggaffisch till jobbet på bokhandeln Bok och bild, jag har letat länge efter en sån efter att vår förra blev ihjälälskad.

Väl i Gamla stan gick vi på Science fiction-bokhandeln och kollade runt. Vi blev dock alla ganska besvikna när vi upptäckte att deras hylla för fantasy på svenska var rätt så liten. Jag har för mig att den var större men kan minnas fel... Men deras mangahylla är desto större! Efter att jag handlade några böcker även där gick vi vidare till Ben & Jerrys för att käka glass. Om ni inte har varit där - gå dit! Glassen är god och namnen är roliga. Sen bar det hemåt bara för att upptäcka hur svårt det är att stå i tunnelbanan och käka glass samtidigt.

Enligt mig den perfekta avslutningen på bokcirkeln. Nu ska vi bara fundera över vad vi ska göra i höst men innan dess ska vi njuta av sommaren!

Hoppas alla får en riktigt bra sommar med massor av läsning!

/Anna

Inga kommentarer: